Autor stránek

Autor stránek

Zde může být text o autorovi

Stránky tělesné, duševní a citové harmonie

Jaká témata máte v oblibě?

Celostní péče (11 | 65%)
Rozhledy (2 | 12%)
Recepty (4 | 23%)
Obrázek68.jpg
Obrázek75.jpg
Obrázek36.jpg

Se stárnutím se musíme smířit. Musíme vědět, že naše tělo ztrácí síly a že jsme ohroženo nejrůznějšími poruchami. Ale mnoho věcí lze ovlivnit! Správnou životosprávou, správně načasovanou aktivitou a odpočinkem, hledáním harmonie a změnou myšlení. Je rozdíl, jak pojímá stáří medicína, jak sociální systém, jak stát a jak my, každý z nás. A já jsem přesvědčená, že všechno je jen a pouze na nás, abychom kvalitně žili, byť obtíženi různými poruchami, tím ovšem nemyslím jen hmotné zajištění, ale duševní a duchovní. Než zde uveřejním stať, kterou jsem přeložila z americké encyklopedie Alternativní medicína, je třeba si znovu v hlavě přebrat, jak nastavím svou mysl, jak budu opatrovat ten vzácný stroj, který nazýváme tělem a zda jsme schopni se odklonit od příliš rychlého a konzumního způsobu života a skutečně svůj vzácný život prožívat tak, abychom byli šťastní, i navzdory nemocem, které nás mohou stíhat. Budeme se dále věnovat holistické medicíně a zaměříme ji na problematiku stárnutí. Tak, jak to radí renomovaní světoví lékaři. 
 Výživa seniorů je obor, který se zabývá dietními požadavky starších lidí.  Autor Earl Mindell, ve své knize Bible vitamínů pro 21. století uvádí následující myšlenku: 
"Stárnutí je způsobeno degenerací buněk. Naše těla  jsou tvořena miliony těchto buněk, která prochází změnami. Umírají a z nich se reprodukují nové. Při každé reprodukci buňka prochází v podstatě některými změnami, spíše zhoršenými. Takže když se naše buňky mění, zhoršují se, my stárneme. To je ta špatná zpráva, ale dobrá zprávou je, že buňky, které se zhoršují, je možno obrozovat, ale jen za předopokladu, že je vyživujeme vhodnými látkami.“   

Po padesátce ….

Po padesátém roce našeho věku dochází k významnému snížení metabolismu a naše těla se mění. Tyto změny vyžadují snížení kalorických hodnit v potravě, ale samozřejmě, že existuje mnoho komplikací, které mohou  ovlivnit vyšší bilanci příjmu potravy a energetických potřeb.  Stárnutí způsobuje snížení hmotnosti a  ve tkáních se zvyšuje tělesný tuk. Tyto změny jsou významné, protože  starší osoba využívá dietní bílkoviny méně efektivně  a může spotřebovat více, než jsou doporučená  množství vysoce kvalitních bílkovin-pro udržení nižší hmotnosti.  Komplikace mohou nastat v důsledku problémů, souvisejících se stářím:  zažívací potíže, ústní / zubní problémy, a konzumace /  výživové problémy spojené s léky. 

Co musí senioři zvládnout

Dalšími faktory, které přinášejí seniorům komplikace, jsou osamělost a deprese. Také ekonomické problémy, nedostatek kuchařské dovednosti a nutriční znalosti.  Jí příliš mnoho potravin, které svým zpracováním postrádají vyvážené nutriční hodnoty.A tyto faktory jsou často příčinou, že pokud nejsou splněny požadavky na energii a živony, vedou ke slabosti, k chronické únavě.  Nutriční studie jasně prokázaly, že správné stravovací návyky mohou podpořit dlouhověkost a zvrátit některé účinky stárnutí, snížení rizika závažných onemocnění,    


Celková úroveň wellness a vitality a zlepšení  kvality života 

Tři hlavní příčiny úmrtí mezi dospělými jsou srdeční choroby, mrtvice a rakovina. Cukrovka, ateroskleróza,  a onemocnění jater jsou také v první desítce příčin úmrtí.Výzkumy ukázaly, že mnoho potíží, které s sebou nese stáří, lze odstrabit pomocí výživy a změny životního stylu. Dr. Ornish Dean, kardiolog z Kalifornie,  prokázal, že srdeční choroby by mohl být minimalizovány  nízkým obsahem tuku. Doporučuje-vegetariánskou stravu v kombinaci se cvičením a technikou snižování stresu, jako je meditace a jóga. 

Strava souvisí s nemocí

Dále bylo prokázáno, že strava přímo souvisí s nemocí a s předčasným stárnutím. Obezita, například, zkracuje délku života  a zvyšuje riziko vzniku diabetu, hypertenze a srdeční choroby. Pro seniory, nikdy není pozdě  přijímat informace o výživových postupech pro zlepšení zdraví A tak si zvýšit šanci pro delší a zdravější život.

Dlouhověkost souvisí s výživou 

Studie a výzkum dlouhověkosti dokáží určit chování, které přispívají k dlouhému životu. Souvisí to se stabilitou tělesné hmotnosti, kdy lidé dosahují výhy až 5% pod jejich ideální váhu a ne více než 10-10 % nadváhy nad jejich ideální váhu.  


A jak toho dosáhnout?

Kotrolou příjmu alkoholu, každý den snídat, kontrolovat si velké kolísání hmotnosti. A pozor na diety, které doporučují reklamy. Například Atkonsonova dieta, která byla populární na počtku roku 2000. V rámci alternativního modelu zdravotní péče, existuje mnoho diet, které vedou ke zlepšení zdraví. Maezi ně patří:   Mezi ně patří vegetariánství, veganství, Ornishova dieta, makrobiotika, středomořské stravy, odšťavňování,  syrová strava  a další.  Další zdravou stravou je tak, která obsahuje  široký výběr čerstvého ovoce a zeleniny, celozrnných výrobků,  a luštěniny (hrách, čočku a fazole, včetně sójových bobů a sojové výrobky). Pro seniory je důležátá strava, která obsahuje vysoká obsah vlákniny. Ta pomáhá v trávicím procesu v době, kdy se zpomaluje u starších a citlivých pacientů.  Vláknina snižuje hladinu cholesterolu v krvi. 

Výběr stravy

Potraviny by měly být čerstvé, co nejblíže ke svému přirozenému stavu. Čerstvé a přírodní potraviny obsahují totiž velké množství energie, která se ztrácí, když je jídlo příliš zpracované, převařené. Jídlo by nemělo obsahovat přídantné látky, cukr, tuk.Potraviny, které obsahují prázdné  kalorie-to znamená, kalorie bez dalších živin, jako jsou i potraviny, které mají vysoký obsah cukru, by měla být omezena na minimum.

Naučte se mírně hladovět

Přejídání zpomaluje trávení a působí nabírání na váze. K zlepšování stavu metabolismu také přispívá zdravý pohyb. Je také nutno dodržovat pitný režim.   Pramenitá voda nebo filtrovaná voda je nejlepší, osm sklenic denně se nedoporučuje. Pití   vody zabraňuje dehydrataci (což může vést k snížení  krevního tlaku, tepelnému šoku, nevolnosti, suchosti v ústech, zvracení a zácpě), zlepšuje trávení, a pomáhá tělu odplavit nečistoty. 


Jsou pro seniory zdravé potravinové doplňky?

Znovu je třeba připomenout, že existuje obecný souhlas se skutečností,   že nejlepším způsobem pro seniory je, aby získali dostatek živin pestrou stravou,  protože potravinové doplňky nemohou 
vynahradit stravu, která není v nutričně vyvážená.  Obecně, pokud senior jí vyváženou, zdravou  stravy s více než 1200 kalorií denně, vitamíny a minerální doplňky jsou zbytečné. Ovšem,  Koenzym Q10 je antioxidant, který může zpomalit stárnutí a snížit riziko srdeční choroby. Esenciálních mastné kyseliny, především omega-3, jsou také doporučené, protože omezuje zánětlivé změny v těle a chrání před obnormální srážlivosti krve,  vápník se doporučuje pro ženy pro posílení kostí.  Vápníkové doplňky, které jsou v rovnováze s hořčíkem mají vliv na lepší činnost střev. Je třeba si také hlídat příjem železa. Nejlepším zdrojem železa je maso, ale je možné ho získat  z celých zrn, suché vařené fazole, a z některého  ovoce a zeleniny. Vitamín C pomáhá vstřebávání železa, zvláště pokud je získán z citrusového ovoce.  




Literatura:
Chopra, Deepak, MD, David a Simon, MD Grow mladší, Žijí déle. New York: Harmony Books, 2001. 

Kordich, Jay. Juiceman je Power of Juicing. New York:  Warner Books, 1993. 

Mindell, Earl, Ph.D, R.Ph. Vitaminová  bible pro 21. století. New York: Warner Books, 1999. 

Null, Gary, Ph.D. Gary Null je Ultimate Anti-Aging Program.  New York: Kensington Books, 1999. 

Walford, Roy, MD a Lisa Walford. Anti-Aging plánu.  New York: Four Walls Eight Windows, 1994. 

Weil, Andrew, MD zdravého stravování pro optimální zdraví. Nový  York: Alfred A. Knopf, 2000. 

Weil, Andrew, MD spontánní léčení. New York: Ballantine  Books, 1995. 

ČASOPISY 

Natural Health. <http://www.naturalhealthmag.com.>. 

Vegetariánské Times. <http://www.vegetariantimes.com.
>. 

Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "1850"
(c) Maura and Eleonora, 2010
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one